Bine ai venit la Accelera!

Articole

Arta motivarii

  Ovidiu ATANASIU, Academy Consultant, Accelera Rezultatele unei echipe cu un grad inalt de motivatie sunt cu pana la 40% mai mari decat ale unei echipe cu un grad redus de motivatie. Motivarea non-financiara a membrilor echipei si mentinerea nivelului de motivatie sunt la indemana fiecarui manager, indiferent de bugetul de care dispune sau de […]

  Ovidiu ATANASIU, Academy Consultant, Accelera Rezultatele unei echipe cu un grad inalt de motivatie sunt cu pana la 40% mai mari decat ale unei echipe cu un grad redus de motivatie. Motivarea non-financiara a membrilor echipei si mentinerea nivelului de motivatie sunt la indemana fiecarui manager, indiferent de bugetul de care dispune sau de natura muncii prestate de echipa.Cand ne intalnim cu cineva, ne formam imediat o prima impresie cu privire la persoana respectiva. In acelasi timp, persoana cu care ne-am intalnit isi formeaza o impresie cu privire la propria noastra persoana. Si acest proces de a ne forma impresii nu se sfarseste niciodata.Ca manager al companiei tale esti evaluat de catre clienti, nu numai prin calitatea serviciilor sau a produselor pe care le oferi, ci si prin prisma atitudinii angajatilor tai. Cat de prietenosi sunt, cat de rapizi sunt in servire, cum arata sau cum inteleg sa-si faca treaba, sunt, de asemenea, criterii de evaluare aflate la indemana clientului si utilizate la maximum. De cate ori nu vi s-a intamplat sa etichetati negativ o firma si managementul ei datorita faptului ca un angajat nu v-a servit asa cum trebuia?Succesul in business depinde foarte mult de capacitatea managerilor de a premedita formarea impresiilor clientilor. Si aceasta capacitate se fundamenteaza pe felul in care un manager stie sa-si conduca oamenii.Konosuke Matsushita, fondatorul gigantului Panasonic, ne spunea inca de la inceputul secolului ca oamenii sunt principala resursa a companiei. Si avea dreptate. Fara oameni, nici o companie nu poate exista. De aceea, cresterea competentelor profesionale ale angajatilor inseamna, fara nici o umbra de indoiala, dezvoltarea in companie a unui “management inteligent”.Dar, sa-i aduci zilnic pe oameni la munca, sa-i faci sa lucreze responsabil pentru tine si sa fii sigur ca vor veni si maine la lucru nu este o sarcina tocmai simpla pentru un manager. Sa cunosti si sa practici arta motivarii oamenilor este o calitate care diferentiaza un bun manager de ceilalti.Care este fundamentul psihologic prin care oamenii lucreaza mai bine daca sunt motivati? Exista mai multe teorii ale motivatiei persoanelor, dar cred ca toate se centreaza pe ce este omul astazi si pe ce vrea sa devina in viitor. Fiecare persoana este un “amestec” de nevoi, dorinte si placeri personale, emotii, credinte, valori, scopuri si obiective personale, interese. Aceste instante sunt cele care-l conduc si-l fac pe angajat sa lucreze mai bine.Nevoile, dorintele si placerile personale sunt cei mai puternici factori motivatori. Auzim zilnic in jurul nostru exprimari de genul: “Il stii pe Popescu, de la Comercial? Iar si-a schimbat masina. Acum si-a luat un….” O fraza de acest gen exprima ca vorbitorul poate avea o nevoie (transport), o dorinta (si-ar fi dorit si o masina foarte buna) si o placere nesatisfacuta (de a conduce respectivul tip de masina). Prin comparatie cu ce au sau ce sunt altii, oamenii resimt o frustrare puternica care, daca este bine directionata, poate sa-i mobilizeze sa lucreze mai bine. Transformarea nevoilor, dorintelor si a placerilor in obiective s.m.a.r.t. il fac pe angajat mai productiv, mai interesat de munca pe care o face, mai responsabil. Ce am de facut ca manager este sa stimulez nevoile, dorintele si placerile angajatului si, apoi, incet-incet sa le satisfac.Emotiile sunt si ele un puternic factor motivator. Emotiile sunt legate de doua verbe esentiale pentru fiinta umana: a vrea si a avea. Exista emotii centrate in jurul lui “vreau” (ex. lacomia, speranta, invidia, dragostea etc.), emotii centrate in jurul lui “nu vreau” (ex. frica, rusine, repulsie, dispret), emotii centrate in jurul lui “am” (ex. bucurie, mandrie, vina, gelozie etc.) si emotii centrate in jurul lui “nu am” (ex. tristete, furie). Toate aceste emotii exista pentru a fi exprimate. Daca nu sunt exteriorizate, atunci, in interiorul nostru, incepe sa formeze un vulcan. Si ne vor afecta gandirea si modul in care luam decizii.Organizatiile libere, in care oamenii se pot exprima liber, fara a le fi frica de concediere sau alte acte punitive, sunt mai productive pentru ca, pe de o parte, oamenii se detensioneaza, se relaxeaza atunci cand exprima emotii, iar pe de alta parte, din exprimarea emotiilor se nasc noi idei, apar inovatii care eficientizeaza activitatea. Ce se intampla in organizatiile in care oamenii nu se pot exprima? Se acumuleaza frustrare, ura, pana la indiferenta totala. Se ajunge la sistemul “eu ma fac ca te platesc, tu te faci ca muncesti”. Adica, rezultate slabe, productivitate mica si salariati vesnic nemultumiti.Ca manager, incurajez libera exprimare a emotiilor angajatilor. Daca oamenii se exprima, inseamna ca le pasa, inseamna ca sunt motivati. Si stiu ca am rolul de a le directiona motivatia.Credintele sunt un alt factor motivator. Oamenii cred anumite lucruri si daca ceea ce cred ei nu se suprapune cu activitatea pe care o desfasoara, rezultatele vor fi minime. De aceea, ca manager imi aloc un timp pe care sa-l petrec cu fiecare angajat, pentru a-i insufla propriile mele credinte.Oamenii au nevoie de scopuri si obiective in viata. Un scop bine conturat in mintea angajatului il va conduce, chiar si inconstient, spre atingerea lui. Numai ca scopurile trebuie bine formulate. Daca vom confunda obiectivele de business cu cele personale ale angajatului, rezultatele vor fi slabe. Ca manager trebuie sa stiu cum sa “traduc” obiectivele de business in obiective personale pentru angajati.Interesele angajatului sunt si ele un factor motivator. Daca o persoana are un anumit interes de dezvoltare personala, spre exemplu, a te opune propriului sau interes inseamna deja sa pierzi un om. Ca manager armonizez interesele personale ale angajatilor cu cele de business. Negociez cu angajatul.Iata, deci, cate forme poate avea motivatia in viata unei companii. O lege a resurselor umane spune ca: p = m x a, unde p este performanta, m este motivatia si a sunt abilitatile angajatului. Este clar ca, fara motivatie, performantele nu vor putea fi decat foarte slabe.Aceasta este si cauza pentru care tot mai multi manageri apeleaza acum la programele Accelera de motivare non-financiara a angajatilor.

Kit training secretele supervanzatorului
Accelera secretele supervanzatorilor